Jdi na obsah Jdi na menu
 


Fourth Face pro vás !

13. 11. 2008

FOURTH FACE JEN PRO VÁS NA NAŠEM WEBU  !!!!

Čaues bando. Tak jak se vám daří?

Milford: Čus! Děkujeme za optání, momentálně prožíváme klidnější období, kdy se až tolik nehraje, tak se spíš snažíme načerpat nové síly, zajistit určité soukromé záležitosti, přemýšlet nad novými nápady apod.

ZBK: Na hovno, ale říkáme všude, že skvěle, je to víc americký a moderní... :-)

Sonido Triste je vaše poslední studiovka. Jak na ni koukáte s odstupem času? Obrazek

ZBK: Dá se říct, že si za ST pořád stojíme. Samozřejmě jak to v životě chodí, vždycky se najde něco, co bych po druhý udělal jinak...  Nedávno jsem to zrovna poslouchal a nejvíc mě chytly skladby, který na koncertě nehrajem :-)

Dejf: Zhruba po roce je doba, kdy můžeme bilancovat a dá se říct, že ta deska je zvukově stále na úrovni, za kterou si stojíme. Je logický, že po delším čase se dají najít menší nedostatky, ale ty spíš slouží jako ponaučení, že „příště to zkusíme jinak“. Sám poslouchám i produkce jiných kapel a snažím se vnímat zvuk jiných producentů. Pokud se podaří zkloubit naše menší nedostatky, o kterých víme, s tím lepším, co mě ovlivňuje, bude to zase krok dopředu...

Stala se prodejně úspěšnější než její předchůdce ?

ZBK: Na to se asi nedá přesně odpovědět. My totiž nemáme srovnatelný statistiky s CD Analogy.  Jde hlavně o to, že Analogy se kromě našeho webu prodávalo ještě na portálu Cecek Records, protože to byla firma se kterou jsme šli při
výrobě finančně napůl. A kolik se prodalo u nich nevíme. U CD Sonido Triste, jsme se rozhodli, že si to celé zafinancujeme sami a taky prodej stáhneme výhradně na náš e-shop.

Dejf: Podle mě se nedá soudit, zdali je nebo není úspěšnější, protože Sonido Triste obsahuje trochu jiný materiál než desky předchozí. Je členitější, v některých skladbách jsou složitějši kompozice, zpěvy obstarávají dva vokály atd. Je to dáno poněkud větším zásahem do ansámblu kapely, možnostmi skládání a účastí jednotlivých členů. A protože poslech hudby je velmi subjektivní, nedá se měřit. Snad jen ta prodejnost, a to jsme u komerčního úspěchu, který ovlivňuje víc parametrů než sme byli schopni sami zvládnout.

Kdedesku nahráli a kdo stál za zvukem alba jste ?
Milford: CD jsme nahrávali částečně ve studiu Propast Petra Jandy, částečně v osvědčeném hostivařském studiu Zdeňka Šikýře a velkou část práce jsme zároveň připravili doma ve svých „home studiích“. Zvuk alba jsme řešili sami společně s Dejfem a samozřejmě se Zdeňkem Šikýřem.

Dejf: U Milforda doma vznikaly samply, u mě první předprodukce, první michání, abychom věděli jak vůbec skladby pojmout a co se do nich ještě „vejde“. Další kroky se realizovaly ve studiích, kde se výsledný zvuk udělal na míru našim představám a poté u Zdeňka Šikýře dokompletoval master.

ObrazekKdo se ujal produkce ?

Milford: De facto zodpovězeno v přechozích řádcích. Ze dvou třetin Milford + Dejf, s ostatním dopomohl Zdeněk Šikýř, případně někteří ostatní členové Fourth Face.

ZBK: Produkce v ČR ? Co to je ? :-) Na naší úrovni a v naší stylový škatulce si v podstatě produkují desku kapely samy, možná s přispěním majitele studia.

Všimnul jsem si, že na vašem webu si můžou lidi stáhnout vaše alba Bad Times a Tváří v tvář. Proč jste se rozhodli k tomuto kroku?

ZBK: To je velmi jednoduchý. Došly nám zásoby těchto starších titulů, ale přesto byl o ně zájem.

Dejf: Projížděl jsem net a zjistil, že všechny naše desky sou k mání na netu, takže nebyl důvod neuvolnit tituly, které už docházely na skladě. Navíc je to krok, který je už celkem trendem. Myslím si, že to je dobrej krok.

Nedávno jste si zahráli se světovou špičkou kapelou Soulfly. Jaké jsou zážitky? Měli jste možnost poznat Maxe Cavaleru?

Milford: Společný vystoupení se Soulfly bylo příjemnou zkušeností. Osobně jsem měl tu čest poznat se s bubeníkem Joe Nuenzem. Max Cavalera byl víceméně v ústraní, kde si ho hlídala manželka .

ZBK: Každé takové předskakování je zážitek, vždycky je co okoukat, ale ne vždy se člověk k hvězdám dostane.
Když se stavěla scéna, tak se v Roxy potácel takovej plesnivej bezdomovec z hlaváku, s takovým podivným cosi na hlavě, potom vzal kytaru a začala zkouška Soufly (ano, to byl Max Cavalera) ... :-) Když jsme se převlíkali v šatně, tak na chodbě seděl na combíčku takovej normální kluk v kšiltovce a rozehrával se na skladbách od Yngwie Malmsteena. To byl Marc Rizzo, kytarista Soufly. Jinak jsme se nějak výrazně blíž k Soufly nedostali. Management dokonce dbal na to, abychom v době, kdy jdou mistři na podium, nebyli v chodbách mezi šatnou a podiem. Ale i tak to bylo super. Bližší kontakt jsme měli v Rock Cafe s Ill Nino, protože ti po koncertě zůstali popíjet na baru. Ill Nino mám hodně rád ! :-)

Dejf: Myslím si, že od těchto chlapíku se můžem učit do nekonečna. A proto jsou tam, kde jsou. Musím uznat, že koncert byl zajištěný na jedničku po celkový stránce. Byla nám dopřána precizní zvuková zkouška, což až tak nebývá zvykem, žádný drastický limit v délce hraní.

Máme po festivalech. Jaké festivaly jste vy navštívili jako vystupující? A který se povedl podle vás nejvíc ?

Milford: Těch festivalů bylo, jako každý rok, poměrně dost. Z těch významnějších, které mě momentálně napadají bych jmenoval např. Rock for People, Basinfirefest, Sázavu, Benátskou noc atp. Těžko soudit, která akce byla nejlepší. Zpravidla máš všude něco. Někde se povede zvuk, jinde prostředí, někde je super scéna, jinde zase světla… Nicméně každý fest má pro nás obrovský význam.

Dejf: Výčet festivalů už udělal Milf, a myslím si, že seznam se může rozrůst i o malý festiválky, který bývaj sice komornější, ale mají takovou tu atmosféru klubíku, kde člověk ještě dýchá čerstvý vzduch a zároveň cítí stříkající pot lidí pod pódiem. Záleží na úhlu pohledu. Já si užívám všechny fesťáky, obzvlášť ty, kde mají čistý ToiToiky hned vedle podia :-D

Co váš klip Antikult ještě stále je tzv. zakázaný?

ZBK: Tak on není úplně zakázaný. Jenom prostě Televize Óčko rozhodla, že by snad mohl být nějaký způsobem závadný v běžnou denní dobu. Bohužel to rozhodli v době, kdy jsme tam měli jít představit klip do pořadu Inbox. Došlo tak k bizardní situaci, že jsme mluvili o klipu, který v tu dobu nikdo nemohl vidět. Klip potom běžel po půlnoci. Je to samozřejmě nesmysl, protože jiné mnohem kontroverznější klipy a tvrdší kapely TV Óčko vysílá. Nedávno jsem viděl klip Slipknot v neděli dopoledne, takže jde spíš o to, že nemáme za sebou firmu anebo ze záhadných důvodů nám
prostě nebylo vyhověno. Je to škoda, protože jinak to na Óčku bylo vždycky v pohodě. Klip Requiem se vysílal bez problémů a myslím, že každý, kdo si tyto dva klipy pustí, zjistí, že mezi nimi není větší rozdíl, co se týče kontroverze nebo snad tvrdosti skladby.
Když dřete na klipu, stojí to čas a peníze a potom vám ho media odmítnou vysílat, zabýváte se logicky myšlenkou, jestli má cenu nějaký další klip točit. Ještěže je tu Česká televize a pořad Pomeranč, protože jinak by se klip dal stáhnout na našich stránkách a to by bylo všechno...

Dejf: Podle mě nám TV Óčko prokázala trochu medvědí službu tím, že se rozhodla nepustit nám klip v den rozhovoru. Přívlastek „zakázaný“ se mi libil a sklidil úspěch i poté.

Dalším klipem je ReQuIEm. Kdo vám točí videoklipy?

Milford: Requiem byl první klipovkou, kterou současná sestava FF představila. Stejně, jako u Antikultu, natočili jsme si celý materiál sami, střih si vzal na starost Dejf. Další klip, který je v plánu už bychom chtěli svěřit přímo do rukou profíků.

Requiem točil celý band tak nějak dohromady, stříhání a postprodukční úpravy už jsem dořešil sám. Antikult byl podobně natáčen s tím rozdílem, že s kamerou nám pomáhal ještě jeden externí člověk a střih byl zase u mě doma. Bohužel jsem tímto vystřílel technický matroš a tudíž rozhodnutí o tom, že další klip už by měl dělat někdo jinej, jsem přivítal celkem s nadšením, protože rád uvidím, jak to dělají jiní a třeba z toho pár věcí i odkoukám . Spíš se nabízí otázka „Existuje nějaká TV (kromě ČT), která se nebojí pouštět klipy tvrdších kapel dřív než po desaté?“

ObrazekKde vás můžem v nejbližší době vidět?

ZBK: Každý kdo nás chce vidět a slyšet, se může mrknout na náš web www.fourthface.cz do sekce koncerty.

Co zahraničí? Vystoupení v cizině by vás mohlo dostat na oči i tam. Hráli jste už za hranicemi naší republiky?

Milford: Co se týče zahraničních vystoupení FF, tak v minulosti jsme jich X absolvovali, měli jsme možnost zahrát si v Německu, Polsku, Belgii, Lucembursku a Francii. Osobně na tyto akce vzpomínám velmi rád a musím říct, že v lecčems to byly opravdu výjimečné zážitky a hlavně cenné zkušenosti, které už ti nikdo nevezme. V dnešní době je situace složitější. Je to zejména věc kontaktů, peněz a v neposlední řadě našich osobních možností, které jsou svým způsobem limitovány.

Dnes už jste si vypracovali jméno. Kdy jste cítili, že jste překročili nějaký bod zlomu s tzv. popularitou?

Milford: Ona má každá mince dvě strany. U FF se opakovaně přihodilo to, že za určitým velkým úspěchem se náhle objevil nějaký nečekaný problém nebo naopak. Bod zlomu pro mne znamenaly koncerty se Support Lesbiens, předskakování takovým veličinám jako jsou Suicidal Tendencies, Clawfinger, Sepultura, Life Of Agony, Ill Nino, Soulfly, hudební prezentace FF v rámci TV vysílání, koncerty v zahraničí, nominace CD Tváří v tváří na album roku v kategorii „Hard & Heavy“ v rámci udělování hudebních cen Anděl 2004, nominace FF v kategori „Hard & Heavy“ při předávání hudebních cen TV Óčko 2006, vítězství v hudební soutěži Česká rocková liga 2006 atp. To všechno byly mezníky, které FF posunuly o krok dopředu.

Jste známí svým skvělým live výkonem. Nechystáte se natočit nějaké své živé vystoupení a hodit ho na DVD?

Milford: Osobně mám za to, že na našich live výkonech je stále obrovské množství práce ale výhledově bych se kvalitnímu živému záznamu na DVD nebránil. Respektive – než jen pouhý koncertní set by se mi líbil spíš celistvý záznam mapující všechny naše aktivity. To znamená - průřez prací ve studiu, prací na předprodukcích, koncerty, zkoušením, cestováním atd. Veškeré naše plány bohužel dost ostře omezují finance.

Jak už bylo řečeno, finance ovlivňují do jisté míry chod kapely a vydávání CD a DVD je jedno z nich. Živé DVD není jen o natočení nějakého koncertu na kameru a potom sestřihání. Příprava, postprodukce a vydání je běh na delší trať a myslím si, že priority kapely jsou teď malinko jinde – vydání dalšího CD a natočení dalšího klipu. Navíc si myslím, že atmosféra koncertu se dá jen těžko přenést na DVD, takže je lepší koncert zažít na vlastní pot a ne někde doma v obýváku ;-)

Další má otázka bude směřovat k další desce. Kdy začnete pracovat na materiálu na nové album?

ZBK: Už půl roku říkám, že začneme :-). Zatím jsme ve fázi skládání do šuplíku, ale počítám s tím, že se přes zimu začnou rodit první pecky. Konkrétní termín nového CD bychom ale neradi slibovali.

Dejf: První krůčky jsou těžké. Zkušenost praví, zásadně neříkat termín křtu, když jsou hotové jen 3 skladby, takže IT terminologií „in progress“.

Co říkáte na stále větší konkurenci na české scéně a hlavně už přibývají i docela kvalitní kapely. Což je krok dopředu.

Milford: V současné době mají muzikanti možnosti, o kterých se nám před 15ti lety ani nesnilo. Stálý rozvoj digitálních technologií, dostupnost profi aparatur a hudebních nástrojů, rozmach hudebních PC softwarů, nahrávacích studií apod., to vše vede k tomu, že muzikanti a kapely mají možnost pracovat s kvalitním vybavením, pořizovat kvalitní nástroje, inspirovat se koncerty zahraničních kapel, prezentovat se dobrým zvukem… Nevím, jak moc je hudební nadprodukce v této republice ideální a přínosná, ale myslím, že u tvrdších hudebních odnoží je to jen ku prospěchu věci.

ZBK: To určitě. Zejména některé kapely pohybující se +/- v našem stylu jdou opravdu nahoru. Škoda, že česká media to jaksi ignorují. Když si pustím rádio a poslouchám tam vysílanou českou scénu, tak mám naopak pocit, že ve většině, je laťka velmi nízko a přitom stačí zajít třeba do klubů po celý ČR a opravdu se dají najít kapelky na velmi dobré úrovni.

Dejf: Současná doba nahrává domacím studiím. Udělat si doma kvalitnější nahrávku už je snadnější než v dobách dřívějších. Je to fenomén, který ovšem tak trochu zastiňuje ono „umění“ udělat dobrou nahrávku po zvukové stránce. Jinými slovy, mít dobrý software a hardware není samospasitelné a skoro pokaždé se kapela dostane do bodu, kdy si řekne „proč to nezní jako tahle a tahle banda“. Pokud si uvědomí, že vše co se týká zvuku je fyzika a ta má určité zákonitosti, že lidské ucho je celkem slušný váhovaný frekvenční filtr, který se dá za jistých okolností obelstít a někdy totálně naopak, tak má na půl vyhráno. Záměrně sem vynechal hráčské schopnosti všech zúčastněných a kvalitu skladby, což je podmínka, skoro bych řekl, nejnutnější ke vzniku kapely a ona druhá půlka úspěchů. Ale rozhodně je dobře, že tyhle možnosti tu jsou, protože zdravé konkurenční prostředí je jen motorem pro kapely, které chtějí být lepší a lepší...

Díky za poskytnutý rozhovor. Váš ROCK MAGAZÍN

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář